Nieuws

Op deze pagina houden we u op de hoogte van het allerlaatste nieuws van de vereniging: '30 maart 2011: Flight Safety Seminar voor ballonpiloten' | 'Ballonvaarders Nederland ondertekenen gedragscode' | 'Luchtruim weer geopend voor ballonnen' | 'Samenwerking Aeromedisch Instituut en PBN' | 'Ook in de winter kun je ballonvaren...' | 'Nieuwe voorzitter PBN'

 

 

De leden van de vereniging van Professionele Ballonvaarders Nederland hebben al geruime tijd twitter ontdekt. Maar ook PBN heeft haar eigen twitteraccount. Wilt u op de hoogte blijven? Volg dan ook @PBNballon

=================================================================================================== Ballonvaarders Nederland ondertekenen gedragscode

De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL), afdeling Ballonvaren en de Professionele Ballonvaarders Nederland (PBN) hebben een convenant ondertekend, waarin een aantal gedragsregels zijn vastgelegd voor piloten. Deze regels zijn verplicht voor de leden die bij deze organisaties zijn aangesloten. Zij hebben o.a. betrekking op aandacht voor gevoelige gebieden, minimale vaarthoogten onder verschillende omstandigheden, vaartregistratie en contacten tussen ballonvaarder en landeigenaar na de landing van een ballon.

Sinds maart 2005 bestond reeds een dergelijk convenant dat mede ondertekend was door LTO Nederland. Na een reeks gesprekken tussen KNVvL, PBN en LTO Nederland was dit voorjaar volledig overeenstemming bereikt over enige tekstuele wijzigingen in het convenant. Om haar moverende redenen heeft LTO Nederland dit jaar laten weten niet langer in het convenant te willen participeren. Vervolgens hebben de KNVvL, afdeling Ballonvaren en PBN besloten gezamenlijk het convenant te continueren.

Voor de volledige tekst van het convenant klikt u hier.

Voor nadere informatie:

PBN - Karel Abbenes - 06 53270425 - karel@pbnballon.nl

=========================================================================================

Samenwerking Aeromedisch Instituut en Vereniging van Professionele Ballonvaarders Nederland

Vanaf 1 maart 2010 kunnen leden van PBN zich medisch laten keuren bij het Aeromedisch Instituut.
Ballonvaarders in Nederland zijn verplicht zich periodiek medisch te laten keuren, één van de vele veiligheidseisen die gesteld worden aan de ballonpiloot. KLM Healt Services op Schiphol en in Hilversum biedt de leden van de vereniging een kortingstarief aan.
Meer informatie over vliegmedische keuringen staat op de website van het Aeromedisch Instituut. U vindt de site bij onze links.

=========================================================================================

Prachtige vergezichten, maar weinig klanten

'Ook in de winter kun je ballonvaren, maar dat weet niet iedereen',
door Marten Deinum, student journalistiek (hogeschool Windesheim te Zwolle)

“U kunt zelfs tegen een snelheid van 50 km per uur een kaars voor u houden die niet zal uitwaaien”. Zo vermeldt de website van de Belgische ballonvaarder Sidony Ballooning. Het wordt genoemd als een van de redenen om toch vooral te gaan ballonvaren in de winter.

Maar is dat ook zo, wordt er in Nederland wel ballongevaren in de winter? Zijn er geen gevaren, zoals moeilijk landen als een sneeuwdek de wereld compleet wit getoverd heeft?

De eerste keer dat er met een luchtballon in Nederland in de winter werd gevaren is onbekend. “Maar het moet ergens in de jaren ’60 zijn geweest”, zo vertelt Joop de Wilde (65) uit Leusden. Hij is voorlichter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvl), afdeling ballonvaren. Treffend omschrijft de oud-journalist het als ‘woordvoerder van alle ballonpiloten in Nederland.’

“In Nederland worden jaarlijks tussen de 7000 en 9000 ballonvaarten uitgevoerd”, zo weet Peter van Harten (33), algemeen bestuurslid van de branchevereniging van Professionele Ballonvaarders Nederland (PBN) en sinds 2004 eigenaar van een eigen ballonvaartbedrijf.

Hoewel het dus jaarlijks bij ballonvaarten om een groot aantal gaat, is er geen stijgende trend te ontdekken. Het aantal passagiers dat meevaart is wel stijgende vergeleken met andere jaren. “Er wordt meer met grotere ballonnen gevaren waar meer mensen in kunnen”, aldus oud-ballonvaarder De Wilde. Voor stabieler winterweer wordt er vaak uitgeweken naar Zwitserland en Oostenrijk.

Deze winter, 2009-2010, was er een met tot nu toe veel sneeuw. “Het is uniek en een schitterende ervaring om met een ballonvaart de witte wereld vanuit een ander perspectief te zien”, beaamt Joop van der Werf (58), dierenarts, die in 2000 zijn brevet haalde en freelance ballon vaart voor bedrijven. Hoewel ballonvaren vaak als een sport wordt gezien die vooral in de zomer bij mooi weer plaatsvindt, kan het ook prima in de winter. Het weer is de meest beslissende factor.

Zo kan je in de winter feitelijk overdag de gehele dag ballonvaren. Je hebt geen last van de thermiek, een onzichtbare bel, door de aarde opgewarmde lucht. In de zomer ontstaat die als de temperatuur buiten hoger is dan 15 °C. Thermiek kan de ballon onder andere naar oncontroleerbare hoogtes laten stijgen. In de zomer, aan het begin en het eind van de dag, is zij het minst en dus ideaal om te gaan ballonvaren. De Wilde vertelt dat de winter nog meer voordelen heeft “het hefvermogen van een ballon wordt bepaald door het verschil in temperatuur aan de binnenzijde van de ballon en de omgevingstemperatuur. Deze is in de winter veel groter dan in de zomer. Daardoor kun je in de winter meer gewicht mee omhoog nemen. Of meer passagiers of meer gas. Als je kiest voor meer gas kun je dus veel langere tochten maken.”

In de winterperiode wordt er vaak onderhoud gepleegd aan de luchtballon, mand en andere zaken. Voor veel ballonvaarders en bedrijven is het geen dagelijks werk om in de winter ballon te varen. Ongeveer 250 piloten hebben in de zomer een fulltime baan en ‘s winters ander werk. “Ballonvaren is dan echt een extra stukje inkomen”, zegt Van Harten, “maar vijf procent van de jaaromzet.”

Actuele gegevens uit het luchtvaartregister geven aan dat er in december ‘09 tot eind januari ‘10 zo’n honderd ballonvaarten hebben plaatsgevonden. Wel veel minder dan de maanden waarin de ballonvaart praktisch plaatsvindt. “Dat is van april tot en met september”, zo voegt De Wilde toe.

Onlangs nog waren er beelden te zien op Omrop Fryslân vanuit een luchtballon boven het Friese landschap. Zo kan ballonvaren in de winter extra promotie opleveren. “De kans dat een ballon in de winter meer aandacht trekt is groter. Dat komt omdat er minder ballonnen in de lucht zijn en mensen zijn vaak buiten om te schaatsen of te wandelen ”, vertelt De Wilde.

Ballonvaren in de winter is kouder dan in de zomer. Maar met voldoende kleding is het prima te doen. Ook is het absoluut windstil omdat je met de snelheid van de wind je verplaatst. Daarnaast heb je de terugslag van warmte van de brander. Toch zijn mensen in de winter gewoon minder ‘in de ballon’ te krijgen. “Mensen hebben over het algemeen 's zomers meer belangstelling voor buitenevenementen dan ’s winters”, denkt Van der Werf.

Ondanks de economische situatie, is de prijs van een ballonvaart niet duurder dan in de zomer. Vaak hanteren bedrijven lagere mee-vaartarieven in de winter. Omdat dan de animo voor varen over het algemeen minder is. Ook door minder gunstig weer kan een ballonvaart eerder afgelast worden.

Het landen is geen probleem. “Doordat er geen gewassen staan, denk aan maïs, aardappelen, bieten, kool en meer, hebben we juist meer plaats om te landen” zegt De Wilde. En omdat de grond in de winter bevroren is, kun je met de auto er makkelijker bij om de ballon op te halen. “En in de winter loopt er natuurlijk minder vee in het land”, voegt Van der Werf toe.

Veel mensen weten niet dat je ‘s winters een ballonvaart kunt maken. Dat onderkennen alle drie heren. Ballonvaren doordeweeks wordt ook niet vaak gedaan, omdat de meeste mensen dan vaak werken. De periodes dat er in de winter ballon gevaren kan worden liggen overdag tussen ongeveer negen uur ‘s morgens en vier uur ’s middags.

Vaarbare dagen in de winter zijn letterlijk en figuurlijk uniek.“Omdat er niet zo vaak kan worden gevaren in de winter, wordt er niet zo veel reclame voor gemaakt” zo legt De Wilde uit. Maar bedrijven die een graantje mee willen pikken, moeten het vooral proberen.

Samenwerking met reisorganisaties zou ook een optie zijn, vooral met de Alpenlanden. Dat mensen hun skivakantie met een ballonvaart combineren en op die manier worden er nieuwe doelgroepen aangeboord. En ook kijken of het commerciëler kan door bedrijven met relaties te vragen. “Of het genoeg oplevert qua geld en mensen om er enig rendement uit te halen valt ook af te wachten”, reageert Van der Werf enigszins sceptisch. “De markt is weerbarstig. Passagiers wachten liever tot een mooie zomeravond om een tochtje te gaan maken”. Want hoewel een aantal bedrijven het wel geprobeerd heeft om publiek te interesseren met kortingen, is het nooit echt van de grond gekomen. Hij vraagt zich af of een forse promotie wel allemaal de moeite waard is.

Van Harten voegt aan alle oplossing toe dat “landelijk adverteren in dagbladen of op tv wel een optie is.” Ook hij verwacht dat de vraag niet zal toenemen. Om daaraan toe te voegen. “Immers, in de zomer kan er ook gevaren worden…”

===================================================================================================
Op 4 november j.l. heeft de PBN haar algemene ledenvergadering gehouden in Barneveld, locatie De Elstar. Tijdens deze vergadering is de nieuwe website voorgelegd aan de leden. Na de vergadering was er een afscheidsborrel van oud-voorzitter John Weerdenburg.